A szépségipar folyamatosan fejlődő világában a bőrápoló és sminktermékek fogyasztása soha nem látott szintet ért el, köszönhetően a közösségi média átható befolyásának. Az olyan platformok, mint a TikTok, az Instagram és a YouTube, átalakították a szépségvilágot, így a márkák és az influencerek, skinfluencerek (befolyásolók) könnyebben elérhetik és vásárlásra ösztönözhetik a fogyasztókat, mint valaha. Ez a hozzáférhetőség azonban a túlfogyasztás kultúrájához vezetett, ahol az új termékek piacra dobásának és a szépségápolási trendek folyamatos áradata kielégíthetetlen vágyat ébreszt, hogy lépést tartsunk az iparág legújabbjaival és legjobbjaival.
A közösségi média hatása a szépségipari fogyasztásra
A közösségi média a modern kor szépségkirakatává vált, ahol a skinfluencerek az új kor értékesítőiként működnek. Az olyan platformok, mint a TikTok, ezt a következő szintre emelték, ahol a beauty tartalomgyártók, sőt a mindennapi felhasználók is árulják a legújabb bőrápoló termékeket és rutinokat. Ezeknek a skinfluencereknek a többsége alig vagy egyáltalán nem ismeri az általuk reklámozott termékeket. Gyakran kizárólag a szponzor, vagy a vállalat által biztosított információkra támaszkodnak, amelyek eredendően elfogultak, és inkább eladásra, mint tájékoztatásra szolgálnak.
Ez a jelenség különösen aggasztó, mert elősegíti azt a kultúrát, ahol a termékeket a népszerűség, nem pedig a hatékonyság alapján ajánlják. A minőség-ellenőrzés gyakorlatilag nem létezik, és a fogyasztóknak gyakran a nem ellenőrzött ajánlások tengerében kell eligazodniuk. Annak ellenére, hogy tudják, hogy a reklám ritkán tükrözi pontosan a valóságot, sok fogyasztót megzavarnak az influencerek által alkalmazott meggyőző marketingtaktikák, akik gyakran az általuk alig használt termékek csodálatos előnyeit hirdetik. Az impulzus vásárlások, a mindenhonnan a nyakunkba ömlő tudatos bőrápolási rutinok és az ellenőrizetlen, bőrminőségre káros összetevőket tartalmazó szuper trendi kozmetikumok hatására pár év alatt extrém gyorsan terjedni kezdett egy új, nehezen kezelhető bőrprobléma: az aknés/szenzitív bőrgyulladás, és a túl kezelt, túlérzékenyített bőrállapot.
Az impulzív, vásárlásra ösztönzött, hipnotizált fogyasztók, úgy látszik teljesen immunisak a környezettudatosságra, mivel akár hetente képesek újabb és újabb skincare és dekorkozmetikumokat vásárolni, nem törődve azzal, hogy az előző tégelyt még el sem használták.
Az influencerek utánzásának vágya
A mindennapi fogyasztók számára erős a vágy, hogy utánozzák kedvenc influencereiket. Látják, hogy ezek a közösségi média sztárok a legújabb termékekben pompáznak, és látszólag hibátlan eredményeket érnek el, és ezt a sikert szeretnék megismételni. Így lehetett a szomszéd kislányból skinfluencer, bőrápolási tanácsadó, okos rutin felállító, tudatos bőrápoló szakember! Ezt a vágyat tovább erősítik az okos marketingstratégiák, amelyek a fogyasztók bizonytalanságát és az összetartozás igényét használják ki. Fontos azonban felismerni, hogy ezért a magatartásért nem kizárólag a fogyasztó viseli a felelősséget, hanem a szépségipar és annak könyörtelen profithajhászása is.
Az iparág elsajátította azt a művészetet, hogy a fogyasztók úgy érezzék, a legújabb termékre van szükségük ahhoz, hogy trendik és „okosak”, „tudatos bőrápolók” maradjanak. A „kötelező” szérumoktól a legújabb rúzs árnyalatig az új termékek folyamatos beáramlása a vágyak végtelen körforgását hozza létre. Ezt a ciklust tovább táplálja a trendek gyors változása. A mai „top” termék a holnap már régi és elavult, és a fogyasztók kénytelenek lépést tartani, gyakran pénztárcájuk, bőrállapotuk romlása és nem utolsó sorban a környezet rovására.
A túlfogyasztás környezeti hatása
Ennek a túlfogyasztásnak a környezeti következményei elképesztőek. Sok bőrápoló és sminkterméket nem használnak el, egyszerűen lecserélik őket egy újabbra még mielőtt megromolnának, ami jelentős mennyiségű hulladékhoz vezet. A fogyasztók gyakran túl gyorsan váltanak terméket, akár azért, mert a nem megfelelő termék vélasztás miatt nem érték el a kívánt eredményt. A termékek idő előtti kidobása hozzájárul a szépségipari pazarlás növekvő problémájához, hiszen számtalan palack, tégely és tubus kerül a szemétlerakókba.
Az egyes termékekből származó hulladékok mellett a nem fenntartható csomagolás kérdése is felmerül. Sok szépségápolási termék egyszer használatos műanyag edényben kerül forgalomba, amelyeket nehéz, ha nem lehetetlen újrahasznosítani. Még azok a márkák is, amelyek azt állítják, hogy újratölthető csomagolási lehetőségeket kínálnak, gyakran elmaradnak a valóban fenntartható gyakorlatoktól. Ezeknek az „újratölthető” megoldásoknak a többsége korlátozottan elérhető, és gyakran megvannak a maguk környezeti árnyoldalai. A szépségiparnak hosszú utat kell megtennie ahhoz, hogy valóban környezetbarát csomagolási megoldásokat kínáljon, amelyek nem veszélyeztetik a fogyasztói élményt.
A vállalati kapzsiság szerepe
A túlfogyasztás elősegítésében a szépségipari cégek kapzsisága is jelentős szerepet játszik. A probléma részét képezik a mintaméretű termékek széles körben elterjedt terjesztése; az újabb rutinok (dupla/tripla tisztítás) bevezetése, amellyel 2-3 terméktípussal többet tudnak értékesíteni; a mono hatóanyag szérumok bevezetése, így külön-külön is még több kozmetikumot lehet értékesíteni; vagy a mértéktelenül sok, naponta akár többszöri, 2 újjnyi mennyiségű fényvédőkrém elhasználása.
Ez a gyakorlat rávilágít arra, hogy a szépségipar előnyben részesíti a profitot a fenntarthatósággal szemben. Ahelyett, hogy arra összpontosítanának, hogy elegendő terméket biztosítsanak a fogyasztóknak ahhoz, hogy megalapozott döntést hozhassanak, a vállalatok jobban foglalkoznak azzal, hogy a termékek a fogyasztók kezébe kerüljenek, függetlenül a környezeti hatástól. Ez a megközelítés nemcsak a pazarlás növekedéséhez vezet, hanem állandósítja a túlfogyasztás körforgását is, mivel a fogyasztóknál olyan termékek maradnak, amelyeket nem szeretnek vagy nem tudnak használni, és amelyek gyakran a szemetesbe kerülnek.
Ezenkívül a vállalatok gyorsan kihasználják a trendeket, és olyan új termékeket készítenek, amelyek megfelelnek a legújabb divatnak, gyakran anélkül, hogy figyelembe veszik a fogyasztók bőregészségét vagy a környezetre gyakorolt hosszú távú hatásokat. Az új termékek állandó megjelenése belső frusztrációt okoz és a fogyasztókban folyamatos hiányérzetet kelti, továbbá hozzájárul az általános hulladékproblémához is, mivel a régebbi termékeket gyorsan eldobják a legújabb „must-have” termékek miatt.
Az egyensúly megteremtése
Könnyen elragadhat egy új termék bevezetésének izgalma vagy a vágy, hogy lépést tartsunk a legújabb trendekkel, de fontos megállni, és átgondolni, hogy valóban szükséges-e a vásárlás.
A fogyasztókat arra kell ösztönözni, hogy kritikusan gondolják át vásárlásaikat, és kérdezzék meg maguktól, hogy valóban szükségük van-e a termékre, vagy egyszerűen csak engednek a marketing nyomásának. A szépségipari fogyasztás tudatosabb megközelítésével a vásárlók csökkenthetik a pazarlást, pénzt takaríthatnak meg, és fenntarthatóbb döntéseket hozhatnak és hozzájárulhatnak egy felelősségteljesebb szépségiparhoz.